Västerås driver på global energiomställning

E18 i Västerås. Fotograf: Bo Lundvang

Transportsektorn står för nära en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och elektrifiering är ett viktigt sätt att ställa om från fossila bränslen. I Västerås finns ett unikt nätverk där offentliga och privata aktörer samarbetar för att möta framtidens klimatutmaningar och attrahera talanger till staden.

Electrification Hub minskar tunga transporters miljöpåverkan

Electrification Hub är en innovationsaccelerator som samlar spetskompetens i gemensamma satsningar för att snabba på utvecklingen i Sverige och internationellt kring elektrifiering, energi och elektromobilitet. Målet är att minska de tunga transporternas miljöpåverkan genom en 70-procentig minskning av utsläppen.

– Elektrifieringen är en nyckelfaktor för att klara klimatutmaningarna. Vi behöver få ut befintliga lösningar på marknaden snabbare samtidigt som vi behöver hitta innovativa lösningar på nya utmaningar och det sker en snabb utveckling just nu, inte minst gällande batterier och hållbara affärsmodeller, säger Elin Svanström, processledare för Electrification hub.

Porträtt på Elin Svanström. Pressbild

– Det behövs fler som arbetar inom elsektorn, det är en framtidsbransch. Vi ska locka fler teknikföretag och stjärnor till Västerås. Men det kommer behövas kompetensutveckling och det är det som detta nätverk ska underlätta, säger Elin Svanström.

De hinder som finns för elektrifiering av transportsektorn idag är främst utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Det behövs fler laddstationer och nya innovationer för effektoptimering och effektivisering av logistikflöden.

Företag och akademi i tätt samarbete 

Hitachi Energy, ett av företagen som är med i klustret, utvecklar teknik och lösningar för att elförsörjningen ska fungera i samhället. Teknikföretagen i Västerås skriker efter nya medarbetare och därför har Hitachi Energy utarbetat ett tätt samarbete med Mälardalens universitet.

– Vi vill lära känna studenterna och vara aktiva i utbildningarna genom att berätta vilka kompetenser och lösningar vi behöver i framtiden. Det handlar om att erbjuda praktikplatser och ett industrinära samarbete som gör utbildningarna mer relevanta, säger Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy i Sverige.

Just nu pågår forskningsprojektet Digiboil: ett samarbete mellan bland annat Hitachi Energy och Mälardalens universitet som undersöker hur man kan använda kokande vätskor för att kyla ner elektriska komponenter. Hitachi Energy samarbetar också med Svealandstrafiken för att ta fram laddutrustning som ska kunna göra stadsbussarna i Västerås helt eldrivna.

– Elbussar är både är klimatvänliga och låter mindre. Det är ett smidigare sätt att resa helt enkelt, säger Tobias Hansson.

Elektriskt tåg som susar fram i den Svenska naturen. pressbild.

Alstom delar med sig av hundraårig kunskap

Ett annat globalt företag som dragit nytta av Electrification Hub är Alstom som i Västerås utvecklar drivsystem och styrsystem för olika typer av tåg, allt från spårvagnar till snabbtåg.

– Det är bra att ha ett nätverk så att man kan samarbeta med andra företag i staden. Genom Electrification Hub går det snabbt att sätta ihop en projektgrupp med rätt kompetens, säger Peter Mellberg, chefsingenjör på Alstom.

Tåg har varit eldrivna i över hundra år men den teknik som används idag är väldig avancerad jämfört med tidigare.

Tar hjälp av nätverket för att hitta rätt kompetens

– Vi har mycket kunskap om hur man driver fordon med el som vi kan dela med oss av i nätverket. I utbyte hoppas vi kunna få tag i rätt kompetens som kan vara med och förbättra fordonen, säger Peter Mellberg.

Och Elin Svanström är övertygad om att samarbete är den enda vägen för att klara sig i framtiden.

– Det är kul att se att alla hjälps åt, även konkurrenter som lastbilstillverkarna Volvo Group, Traton Group och Daimler Truck jobbar tillsammans för att bygga ut laddstationer i Europa. Elektrifieringen är en bra affärsmöjlighet eftersom både kunderna och investerarna efterfrågar hållbarhet i alla led, och vi måste ha en förändring nu, säger hon.

 

Samarbetspartners Electrification Hub:  I nuläget består Electrification hub av ABB, Alstom, Epiroc, Hitachi Energy, InnoEnergy, Mälardalens universitet, Northvolt, Region Västmanland, RISE, Svealandstrafiken, Uppsala universitet, Volvo Construction Equipment, och Västerås stad.

Kontaktpersoner

Torbjörn Bengtsson

Etableringschef

021-39 01 45 | 072-143 92 08

torbjorn.bengtsson@vasteras.se

Porträtt: Sarawut Sathin. Fotograf: Matilda Hildingsson

Sarawut Sathin

Näringslivsutvecklare Etablering

021-39 60 64 | 076-695 47 35

sarawut.sathin@vasteras.se


Rekordhögt NKI - företagare nöjda med Västerås stads service

Västerås stad har nått en rekordnivå i Nöjd Kund Index (NKI) för 2021 års ärenden. På ett år har Västerås stad ökat med två enheter och ligger nu på NKI 77. Företagare i Västerås ger kommunens service allt bättre omdöme och nöjdheten ökar stadigt särskilt inom bygglovshanteringen.

Läs mer
AA Logistik laddar för omställning av fordonsbranschen

Framtiden är elektrisk för transport- och logistikbranschen. Redan i vår lanserar AA-Logistik sin första eldrivna lastbil och nu byggs en 32 000 kvadratmeter stor byggnad i Västerås för lager och packning, samt laddning av den kommande eldrivna lastbilsflottan. Och allt kommer drivas av solenergi.

Läs mer
Världsunikt battericampus i Västerås

Om klimatmålen ska uppnås måste bensinbilar ersättas av batteridrivna fordon. Northvolt har som mål att ta fram världens grönaste batteri. Ett steg på vägen är deras nya campus för forskning och testproduktion av batterier som gjort Västerås till ett europeiskt centrum för batteriutveckling.

Läs mer
Harju Elekter etablerar tillverkningsanläggning i Västerås

22 sep. 2021

Harju Elekter levererar system och utrustning för eldistribution, kommunikation och automation. Nu står det klart att företaget ska öppna upp en ny tillverkningsanläggning i Västerås och cirka 60 arbetstillfällen kommer att förläggas till denna nya enhet.

Läs mer
Finax etablerar i Västerås - fokus på närproduktion

14 apr. 2021

Finax, som ägs av Abdon Food AB etablerar sig på Hacksta i Västerås, logistikområdet som lockar allt fler livsmedelsrelaterade företag. Etableringen bekräftar Västerås optimala geografiska läge och för Finax innebär satsningen en utökad produktion närmare sina kunder och förbättrad klimatpåverkan genom minskade transporter.

Läs mer
Bombardier öppnar globalt innovationscenter på Finnslätten

06 okt. 2020

Nu står det klart att Bombardier Transportation etablerar ett nytt globalt test och teknologicenter på Finnslätten i Västerås. Det blir ett unikt state-of-the-art centrum där produktion och ingenjörsfunktioner flyttar samman i en stor gemensam anläggning och dessutom bygger man ut och öppnar upp befintliga labb för externa användare och samarbeten.

Läs mer
Northvolt expanderar kraftigt på Finnslätten i Västerås

30 sep. 2020

Northvolt attraherar ytterligare USD600m (motsvarande ca 5.4 miljarder SEK) både från industriella och finansiella investerare men också från entreprenörer som Daniel Ek, Spotify och Cristina Stenbeck, Stenbecksfären. Kapitalet ska användas till en fortsatt uppbyggnad av FoU- verksamhet samt utökad produktions- och återvinningskapacitet.

Läs mer
Vision Finnslätten – skapar en hub för världsledande företag

19 maj 2020

Fler och fler väljer att bo och arbeta i Västerås. Fler invånare betyder också mer och bredare kompetens. Finnslätten är redan i dag en plats där världsledande bolag utvecklar morgondagens produkter och tjänster inom områden såsom energi, batteri och elektrifiering av tunga fordon samt automation och robotik.

Läs mer
Mälarporten – den djärvaste satsningen någonsin!

15 maj 2020

I projekt Mälarporten sker en stadsutveckling i området kring Västerås centralstation. Här skapas en stad i staden, en brygga mellan pulsen i city och Mälarens vatten, där innovation kommer att prägla varenda kubikmeter.

Läs mer
Visa alla artiklar